Grisolía: “Els humans tenim deu vegades més bacteris que cèl·lules”

El president del Consell Valencià de Cultura rep els estudiants de batxillerat de l’IES Henri Matisse

En el transcurs de la visita que un grup d’alumnes de 1r de batxillerat de l’Institut Henri Matisse va realitzar al Consell Valencià de Cultura (CVC), el 13 de novembre, el president d’aquesta institució consultiva de la Generalitat es va manifestar interessat amb els projectes dels estudiants de Paterna.

Alguns d’ells van traslladar a Santiago Grisolía la preocupació que tenen pel seu futur, especialment els que volen dedicar-se a la investigació científica. Qui va ser professor de bioquímica i biologia als Estats Units els va animar a no defallir i va manifestar que el CVC rep amb molt d’interés les visites dels estudiants. “Vosaltres sou el futur”, els hi va dir.

El professor Grisolía (València, 1923), antic deixeble i col·laborador del Premi Nobel Severo Ochoa, va aprofitar la sessió per sensibilitzar l’alumnat sobre la transcendència dels avanços en les investigacions sobre el genoma humà. També va explicar alguns aspectes desconeguts sobre la presència dels bacteris en la vida humana. “En un centímetre cúbic d’aigua hi ha un milió de bacteris i els humans tenim deu vegades més bacteris que cèl·lules. Només en l’intestí en tenim dos quilograms”, va revelar.

A més de detallar l’organització de l’entitat, el funcionament de les comissions d’Art, Ciència, Jurídica, Llegat Històric i Promoció Cultural, el secretari del CVC Jesús Huguet va informar els estudiants que, des dels seus inicis en 1985, la institució ha emés més de 500 informes, alguns tan decisius com el Dictamen sobre la Llengua de 1998, que va posar les bases per a la constitució de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

La visita al Palau de Cervelló, seu del CVC, va estar precedida per un animat recorregut pels carrers del barri del Carme de la mà de Josep Martí, professor del departament de Geografia i Història de l’institut. Martí va aprofitar les successives escales de l’itinerari per a il·lustrar els assistents sobre el context i el valor històric i cultural d’alguns monuments emblemàtics del casc antic de la ciutat: l’ermitori de Santa Llúcia, el Capitulet i l’Hospital, el Col·legi de l'Art Major de la Seda, el Palau de Joan de Valeriola, els carrers de la Bosseria, les Dances i les Salines i el portal de la Valldigna. El professor va descobrir als estudiants algunes de les petjades topogràfiques encara visibles de la València medieval i va lamentar l’abandonament que pateix, per part de les administracions, bona part del patrimoni històric dels valencians.

L’activitat, organitzada pel Departament de Valencià, s’inscriu en un programa d’eixides que tindrà continuitat en el segon trimestre, amb una visita a la València musulmana.

{gallery}cvc{/gallery}