Els i les alumnes 4t de PDC fan un recorregut per la Paterna històrica

Amb la intenció de conéixer les arrels del nostre poble, els alumnes de 4t del grup de PDC van fer un recorregut, el passat 9 d'abril, pels llocs més emblemàtics de la història de Paterna, i molt especialment per aquells que van tenir a veure amb la II República i el franquisme, moments històrics que han treballat durant aquest trimestre a classe.

El recorregut es va iniciar a l'ajuntament del poble, que va ser també presó durant la guerra civil. Enfront s'hi troben les escoles més antigues del Paterna: El Cervantes (antiga escola de xics) i el Santa Teresa (antiga escola de xiques). Ambdós es troben units per un passadís subterrani que es va descobrir fa anys però al qual no es té accés actualment. Domingo Rozalén, membre de l'agrupació ARPA, ens va fer de guia durant tot el recorregut, i ens va contar diverses anècdotes relacionades amb els diferents llocs que vam visitar.

A continuació, la visita es va dirigir a un dels monuments més coneguts de Paterna: El Calvari. En aquest lloc, un membre de l'oficina de Turisme de Paterna ens va fer una explicació de la història de la nostra ciutat. Començant pels primers pobladors, per l'origen del nom de la ciutat (àrab), la conquesta per part de Jaume I i la donació dels terrenys a Artal de Luna. També ens va ensenyar un antic magatzem de queviures que es troba a la part de baix del Calvari i que va ser restaurat no fa molt de temps.

La següent parada va ser el cementeri de Paterna. Aquest indret té una significació especial perquè a  la nostra ciutat es van produir més de 2000 afusellaments durant la postguerra i el franquisme. Així, al cementeri encara hi podem veure les fosses comunes on foren soterrats els afusellats, així com també els diversos homenatges que s'hi han fet, entre ells un monolit que es troba a l'entrada i que porta escrit un poema de Vicent Andrés Estellés, “Vora el barranc de Carraixet”.

Finalment, el punt final del nostre recorregut fou un espai que es troba darrere del cementeri i que és conegut com “El terrer”. En aquest lloc es van produir la majoria de les execucions al nostre poble. Aquest lloc ens va resultar especialment impactant, sobretot perquè es tracta d'un espai totalment abandonat, quan hauria de ser un lloc de record i de reflexió perquè atrocitats així no es tornaren a cometre.

{gallery}republicana{/gallery}

Vols conèixer més notícies com aquesta? SUSCRIU-TE GRATUITAMENT A NOSTRA REVISTA DIGITAL ARA MATISSE